Wednesday, September 28, 2011

kata2 yg aku suke~

Kata2 yg aku suka~

  • KITA BERTANYA : aku rasa tertekan sangat?banyak masalah aku hadapi..

QURAN MENJAWAB: “Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman.”
- Surah Al-Imran ayat 139-

  • ‎ Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Az-Zumar : 53

  • ‎ Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik. aL-Imran :110

  • ‎ Aku akan memalingkan orang-orang yang menyombongkan dirinya di muka bumi tanpa alasan yang benar dari tanda-tanda kekuasaan-Ku. Mereka jika melihat tiap-tiap ayat(Ku) , mereka tidak beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tidak mau menempuhnya, tetapi jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus memenempuhnya. Yang demikian itu adalah karena mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka selalu lalai dari padanya.' (QS Al-A'raaf: 146)

  • Sifat qana'ah (merasa cukup) itu sangat penting dalam kehidupan rumahtangga bagi setiap pasangan suami isteri. Ia seolah-olah 'penambah perisa' dalam mengutuhkan kecintaan suami-isteri. Itulah salah satu sifat Isteri Solehah ;)

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam ada mengingatkan para isteri agar bersyukur kepada suami masing-masing, sebagai 'benteng' dari terjerumus ke dalam golongan yang tidak dipandang Allah.
Sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam:

لاَ يَنْظُرُ اللهُ إِلَى امْرَأَةٍ لاَ تَشْكُرُ لِزَوْجِهَا وَهِيَ لاَ تَسْتَغْنِي عَنْهُ

“Allah tidak akan melihat kepada seorang istri yang tidak bersyukur kepada suaminya padahal dia membutuhkannya.” 

[HR. An-Nasai dalam Isyratun Nisa. Silsilah Al-Ahadits Ash-Shahihah no. 289]

  • Jgnlah dirimu mengambil sahabat @ pasangan hidup dgn hanya memandang kesempurnaannya, namun pandanglah pd sudut kelemahan & kekurangannya juga agar dirimu mampu melengkapinya. Seandainya dirimu hanya memilihnya krn kesempurnaannya, tidak mustahil dirimu juga akn berpisah dgnnya di suatu hari nnt disebabkan kekurangan & kelemahannya. Oleh krn itu suatu hubungan itu akn kukuh terjalin bknlah krn kesempurnaan namun disebabkan kesefahaman & saling memahami antara satu sama lain.


  • Jika Allah cepat makbulkan doamu
    DIA menyayangimu

     Jika Allah lambat makbulkan doamu
     DIA sedang mengujimu tetapi...

    Jika Allah tidak makbulkan doamu 
    bermakna DIA merancang sesuatu 
    yang lebih baik untukmu..

  • "dan bersabarlah (Muhammad) menunggu ketetapan Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau berada dalam pengawasan Kami, dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu ketika engkau bangun..." (At-Tur, 48)


  • Daripada Abu Al-Abbas Abdullah bin Abbas r.a, beliau berkata:

“Pada suatu hari aku berada di belakang Rasulullah s.a.w, lalu baginda bersabda: “Wahai budak! Sesungguhnya aku ingin mengajarkan kepadamu beberapa kalimah: Peliharalah Allah, nescaya Dia akan memeliharamu. Peliharalah Allah, nescaya kamu akan mendapatiNya bersamamu. Apabila kamu meminta sesuatu, mintalah daripada Allah. Apabila kamu meminta pertolongan maka mintalah pertolongan daripada Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya jika seluruh manusia berhimpun untuk memberi sesuatu manfaat kepadamu, mereka sekali-kali tidak akan dapat memberikan manfaat itu kepadamu, kecuali sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah untukmu. Dan sekiranya mereka berhimpun untuk mendatangkan sesuatu bencana ke atasmu, mereka tidak akan dapat mendatangkannya kecuali dengan sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah ke atasmu. Telah diangkat kalam dan telah keringlah lembaran.” [Diriwayatkan oleh Imam Tirmizi, katanya: Hadis hasan sahih].

  • ‎"Dan sesungguhnya kemenangan itu bersama kesabaran, kesenangan itu bersama penderitaan dan sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan."
    Ahmad: no. 2800

  • ‎"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh." An Naml: 19


  • Sesiapa yg diberi petunjuk oleh Allah (dgn sbb persediaannya) maka dialah yg beroleh petunjuk; dn sesiapa yg disesatkn oleh Allah (dgn sbb keingkarannya) maka merekalah org2 yg rugi. (al-a'raf, 178)

p/s : banyak ayat2 ni aku amek dr fb2,status2 mbe2 ku..dan aku sgt suka..mintak halal ewh kwn2,kang ade plak saman aku menciplak plak..hehe..Sesungguhnya, Al-Quran itu sgt indah =)

No comments:

Post a Comment